החלקת עור בפוטושופ – “ריטוש”

ריטוש – היופי במציאות הדיגיטלית

קודם כל שיהיה ברור, אני שונא את הביטוי “ריטוש”. ריטוש זה עיוות ישראלי מטומטם לRetouch שמשמעו שיפור/שינוי. אמנם המילונים המקוונים כבר אימצו את המונח הזה כתרגום למילה האנגלית, אבל אני עדיין חושב שהעיוות הזה מטופש ומראה על איזשהו חסך ודלות לשונית.

אבל זה אני.

אז בואו נחליט שנקרא לזה ריטאצ’, ככה שכולנו נהיה מרוצים או עד שאני אשבר ואצטרף לעדר.
ריטאצ’ הוא בעצם מערכת שלמה של פעולות פוסט-פרודקשן / עיבודים שאנחנו מחילים על הצילום לפני שהוא יוצא לדפוס או מתפרסם ברשת. הריטאצ’ כולל שינויים במבנה הפיזיולוגי של המצולם (לרוב – המצולמת), החלקה, ריכוך והעלמת פרטים מן העור ועד שינויים דראסטיים בצבע השיער, העיניים, הוספת אלמנטים שלא היו בצילום המקורי, ועיוות כולל של קובץ התמונה המקורי, ולא. לא חסרות דוגמאות.
לפני כמה שנים התחיל ‘באז’ שכזה סביב נושא ה’ריטושים’ ולא אחת נשאלתי על איך להחליק את העור בצורה שלא תראה ‘פוטושופית’ מדי. באותה תקופה היו הרבה נסיונות גרועים החל ממסכה מטושטשת וחשיפת העיניים וכלה בתוכנות לסינון רעשים שמדי פעם היו באות ביציאה טובה.
אני רואה את נושא הריטאצ’ כאומנות (לא אמנות אלא craft) בפני עצמה מאחר והיא מצריכה המון תשומת לב ונסיון בכדי להגיע לתוצאות ראויות. אני חושב שריטאצ’ טוב הוא כזה שאינו מורגש, למרות שכיום תפיסת היופי שלנו כבר מעוותת כך שאנחנו די רגילים לדמויות הפוטושופיות שיש במדיה, או כזה שבא לתקן דברים שלא ניתן היה להשיג בזמן הצילום. למעשה הבסיס של כל ריטאצ’ הוא תמונה טובה (יותר או פחות) כמה שהשקענו יותר בצילום ככה פחות נצטרך לשבת מול המחשב, לחפור על הפוטושופ ולפעמים אפילו להמציא יש מאין (כדאי להסביר את זה גם ללקוחות). אז בזמנו פרסמתי מדריך PDF קצר להחלקת העור ולאחרונה חשבתי שיכול להיות נוח יותר אם אפרסם אותו כאן.
הרעיון הוא להשיג באמצעות טיפול נכון בקובץ, עור חלק אך עדיין שישמר פרטים כמו טקסטורה, שיער פנים וכו’.
אני יוצא מנקודת הנחה שאתם יודעים להשתמש בכלים השונים של פוטושופ בכדי להעלים פגמי עור כמו חצ’קונים, צלקות וכדומה מאחר והמדריך הזה מתחיל מהנקודה בה סיימתם עם העלמת הפגמים הללו וכל שנשאר הוא הכיוונונים העדינים כמו חיזוק האיפור, הלבנת השיניים והחלקת העור. אני לא אתחיל לחפור לכם למה עושים כל דבר ודבר, אלא רק אראה את תהליך העבודה עם אחת הדרכים שבה אני עובד.
1. לפני תחילת הטיפול צרו לכם שכבת העתק שעליה נעבוד. אם יש לכם מספר רב של שכבות פשוט צרו שכבה אחת מכולן  ע”י  ctrl+alt+E וכך למעשה לא תצטרכו לעשות Flatten.

2. כשהתמונה ב100% הגדלה, נפתח את הפילטר Gaussian blur ונתחיל לכוון את הרדיוס עד אשר הפגמים שבפנים/עור מטשטשים ונעלמים. חשוב להיות כמה שיותר מדויקים בשלב הזה מאחר והוא זה שישפיע על איכות הריכוך והאוטנטיות של הריטאצ’. כאשר הגענו לערך הרצוי לנו, נזכור אותו ונלחץ Cancel (מי שלא זוכר – שירשום).

3. נפתח את הפילטר High-Pass ונחיל עליו את הערך שזכרנו ממקודם, בדוגמא שלפנינו: 5.

4. נחזור אל הפילטר Gaussian blur ונחיל עליו 1/3 מהערך שהפעלנו ב High-Pass (במקרה שלנו 1.66)

5. נהפוך את השכבה ע”י (Invert (Ctrl+I.
6. בחלונית ה Blending mode נעביר את מצב השכבה מ Normal ל Linear light ואת השקיפות (Opacity) נוריד ל 50%.
                                     

7. מחילים “Hide All Mask” על השכבה (layer – layer mask – hide all) ובעזרת

מברשת רכה, כאשר צבע החזית הוא לבן, צובעים את האיזורים שאנו רוצים להחליק ולרכך. (להמנע מלהעביר את המברשת על העיניים, זה אף-פעם לא נראה טוב).

אם תשימו לב, למעשה ‘ריטשנו’ את הפגמים שהיו בעור מבלי לוותר על הפרטים הקטנים.
במידת הצורך ניתן להוריד את השקיפות אל מתחת ל 50% ולקבל את התוצאה הרצויה לנו.כדאי לתת עוד ‘פינישים’ אחרונים ולהדגיש את צבע השפתיים, העיניים ולתת חידוד קל לתמונה הסופית.
מאז שכתבתי את המדריך הזה נוספו המון שיטות, טכניקות דרכים ותוכנות. אני מאמין שזוהי דרך יעילה ופשוטה להשגת תוצאות מצויינות במידה ולא מפריזים בה. השימוש העיקרי הוא לאחר צילומי איפור וסטודיו ופחות מתאים לטיפול בדמויות  בצילומי רחוב או דוקומנטרי, ולו רק בגלל האופי של סוגי צילום אלו.
חשוב לזכור כי הכל במידה. אם ואתם שואלים את עצמכם אם הטיפול מוגזם מדי – אז הוא מוגזם מדי.
מקווה שיהיה לעזר.

4 מחשבות על “החלקת עור בפוטושופ – “ריטוש””

  1. גם אני לא סובל את המילה ״ריטוש״. ניסחת נפלא: ״ריטוש זה עיוות ישראלי מטומטם לRetouch שמשמעו שיפור/שינוי״.
    בישראל יש המון בורות וחוסר הבנה רחבה שמובילה להתיחסות שלילית לפוטושופ. יש בעולם הרבה ריטאצ׳רים מעולים. חבל שהתקשורת מכוונת את הזרקור רק על הטעויות שעושים ולא על עבודות נהדרות.
    My name is Yossi Schori , a high end beauty & fashion retoucher based in Israel.

    הגב
  2. אני מסכים ביותר!
    הזכרתי כמה וכמה פעמים בבלוג כי הבסיס לתמונה/עבודה טובה, הוא בראש ובראשונה צילום טוב; מה שכולל בתוכו את ההשקעה באיפור, בתאורה ובסטיילינג.
    לא אחת השתתפתי בהפקות אופנה וכדומה, ואין ספק שאיפור מקצועי, סטיילינג איכותי ותאורה מדוייקת, עושים את העבודה יותר טוב מכל פוטושופ. 

    הגב
  3. הצעת פה כלים מעולים ומאוד חשובים, אבל בל נשכח שאפשר תמיד לפני שמצטלמים להשקיע כמה דקות באיפור איכותי, ובכך לחסוך קצת יותר דקות מול הפוטושופ 🙂

    הגב

כתיבת תגובה