פוטושופ בדיסטורשן

תיקון עיוותי עדשה גיאומטריים בפוטושופ
אחת התופעות הנובעות משימוש בעדשות מתחת ומעל לטווח הנורמל, הוא העיוות שהן יוצרות. לעיתים העיוות אינו מורגש אך לעיתים השפעתו על התמונה מורגשת ואף גורעת, הדבר בולט במיוחד בשימוש בעדשות רחבות זווית.
בתוכנה המצורפת למצלמות ה SLR של קנון הDigital Photo Professional קיימת האופציה לתקן את עיוות העדשה על סמך מידע ה exif של התמונה והמידע הטכני אודות העדשה והדבר עובד בצורה יפה מאוד ועושה את השינוי הקטן והכל – כך נדרש לפעמים.
את Capture NX של ניקון אני לא ממש מכיר ואין לי מושג אם האפשרות הזו קיימת, אבל בפוטושופ מגרסא CS3 קיימת האפשרות לביצוע תיקוני עדשה בלשונית הפילטרים.
כפי שניתן לראות בדוגמאות שמשמאל, ההבדל בין הפריים שלפני התיקון והפריים שאחרי התיקון הוא משמעותי, ולטעמי עושה טוב יותר לתמונה.

אז איך זה בעצם עובד ?

לאחר שסיימנו לעבוד על התמונה, תיקנו קונטרסט, המרנו לש/ל ווטאבר, נבחר מלשונית הפילטרים את האופציה Distort ומהתפריט שיפתח לנו נבחר באפשרות Lens correction. החלון שיפתח מציג מערך תיקונים די ברור וידידותי והעבודה נעשית בקלות מלמעלה ללמטה.

בעזרת הזחלן (הסליידר) הראשון נתקן עיוותים גיאומטריים:
גרירה שמאלה לתיקון עיוות “כרית סיכות” (pincushion distortion), הגורם לקווים אופקיים ואנכיים להתעקל למרכז התמונה.
גרירה ימינה לתיקון “עיוות חבית” (barrel distortion), הגורם לקווים להתעקל לשולי התצוגה ונראה כמו “התנפחות” של מרכז התמונה.
בעזרת הזחלנים שבחלק הבא, הChromatic Aberration (סטייה צבעונית) נוכל לתקן עיוותי צבע ו”הילות” שמופיעות בעיקר עקב תאורה אחורית חזקה בקווי מתאר בתמונה (בין ענפי עץ לדוגמא, בקווי מתאר של בניינים על רקע השמים, קווי מתח וכו’) אך גם בעדשות פחות איכותיות.
החלק הבא עוזר לנו לטפל בתופעת הוינייטיג (Vignette) שגורמת להאפלת הפינות בפריים. מי מכם שהשתמש בעדשות רחבות מאוד (ולא רק) שם לב לתופעה שנגרמת עקב חוסר כיסוי העדשה – הפינות של התמונה נעשות אפלות ובמקרים מסוימים אף בצורה שממש בולטת לעין ומציקה.
בחלק הרביעי נטפל בעיוותי פרספקטיבה שנוצרו מי מהעדשה ומי ומהתיקונים שביצענו עד עתה. הזחלן העליון לתיקון פרספקטיבה אנכית והזחלן שמתחתיו לתיקון פרספקטיבה אופקית. ניתן גם לשלוט בזוית עליה אנו עובדים ע”י אופציית ה Angle.
התפריט האחרון (Edge) נותן לנו את האפשרות לקבוע איך יטופלו קצוות התמונה. אני מעדיף להישאר על מצב הTransparency  ומקסימום לתקן את הגבולות עם זחלן ה scale למרות שבדרך-כלל אני אבחר לבצע Crop במידת הצורך, לאחר אישור התיקונים וחזרה לחלון הפוטושופ הראשי.
כדאי לשים לב לאפשרויות שיש בתחתית החלון שמאפשרת לקבוע האם תוצג רשת ע”ג התמונה, גודלה וצבעה. הרשת עוזרת מאוד כאשר התיקונים ויישור הקווים בפריים קצת מתעתעים ומשמשת כעוגן.
באייקון הקטן שליד חלונית ה Setting תוכלו לשמור את הגדרות שלכם ולהחיל אותם כל אימת שתזדקקו להם. הדבר משמש כנקודת פתיחה לא רעה לתמונות נוספות שצולמו באותה העדשה וקיבלו עיוות דומה.

כתיבת תגובה