לייטרום – אור בקצה המנהרה

לפני כמה שעות נתקלתי בטוויטר בידיעה שכותרתה אמרה: ארבעה סימנים לכך שהגיע הזמן להתחיל מאפס את לייטרום.
(4Signs That it’s Time to Start From Scratch In Lightroom).
הסיבות דיברו בעיקר על בעיות יסוד באירגון התמונות, יצירה של כמה קטלוגים שלא באמת משמשים אותנו, כפילויות של תמונות מצד אחד או מצד שני המון קבצים שלא ידוע מיקומם (אייקון של סימן-שאלה) וכשחושבים על זה, גם לכם אין ממש מושג איפה הם בעצם.
הטוויט החזיר אותי מיד לשיחת טלפון בהולה מלפני כמה שבועות, אחת הצלמות, אותה לימדתי בעבר לייטרום ופוטושופ, סיפרה לי בבהלה כי התקשרו אליה מאחד העיתונים והביעו עניין באחת מתמונות עצי השקדיה שלה, שפורסמה אצלם בעבר, לקראת ט”ו בשבט. 
כשאמרתי לה שזו עובדה משמחת שהם זכרו את התמונה משנה שעברה, היא סיפרה לי שהיא פשוט לא מצליחה למצוא אותה בסבך הקבצים, התיקיות והכוננים שלה.
 
בכל פעם שיוצא לי ללמד לייטרום אני נתקל בהתלהבות הראשונית מן התכנה והאפשרויות שהיא מציעה, אך לרוב הנושא הראשוני של ייבוא התמונות, קיטלוגם ואירגונם נדחק הצידה משום מה. לא פעם הוזמנתי ללמד אודות התוכנה ונתקלתי במחשבים שהיו מאורגנים כמו עבודות הרכבת הקלה בירושלים, מה שהפך את כל נושא אירגון הצילומים והעבודה עליהם לדבר כמעט בלתי אפשרי.
אם בעבר היינו מסדרים את הנגטיבים שלנו בקלסרים מאורגנים, בקופסאות נעליים ריקות וממוספרות או בארגזי קרטון, אין שום סיבה שבעידן הדיגיטלי לא ננהג באותה צורה ונשמור על סדר בקבצים שלנו, מה שיוביל בסופו של דבר לעבודה מסודרת ויעילה.
אחת הדרכים שאני מוצא אותה יעילה לאירגון התמונות במחשב / בכונן חיצוני וכך גם בלייטרום, היא אירגון לפי שנה, חודשים וימים. בראש ובראשונה אנו פותחים עצמאית תיקיה של אותה השנה ובתוכה תת תיקיות לפי החודשים בשנה. 

את יבוא התמונות לליטרום נעשה אל התיקיה החודשית לפי הגדרת Organize: By date, מה שמבטיח יצירת תיקיה נפרדת לכל תאריך ותאריך. 

 
חשוב גם להקפיד על שימוש במילות מפתח, אפילו כלליות, כבר בזמן יבוא התמונות אל לייטרום, מה שיוכל לעזור בעתיד לשלוף אותן בצורה מהירה יותר. כמובן שעדיף בשלב הבא כבר להקדיש מעט זמן לטובת שיפור ומיקוד מילות המפתח לתמונות השונות שיבאנו.
 
עוד על טיפים בנושא אירגון התמונות והקטלוגים תוכלו למצוא כאן.


הסבר מצויין אודות אירגון וסינכרון תמונות ממספר מצלמות שונות ניתן לראות בוידאו הבא:





כתיבת תגובה