תחילת העבודה בשכבות

עד עכשיו למדנו לעבוד על תמונה אחת ויחידה שיש לנו. למדנו לתקן חשיפה, לתקן סטיות צבע ולשפר את איכות התמונות שצילמנו ובכך לנצל את הפוטנציאל של הקבצים הדיגיטליים שהמצלמה שלנו מייצרת. 
אבל נניח שאנחנו מעוניינים לשלב מספר חלקים שונים לתמונה אחת או לעבוד על חלקים שונים של התמונה ולשלבם לתמונה אחת, משופרת, הדרך הנכונה לבצע זאת היא לעבוד על חלקים שונים – העתקים, של התמונה המקורית – שכבות.
בואו נחשוב על העבודה בשכבות כפוטומונטאז’ הדיגיטלי, אחיזת עיניים מושלמת, אחד היסודות המשמשים לאומנות הדיגיטלית.
פוטושופ חידש בכל נושא עיבוד התמונה מאחר והוא אפשר לעבוד בשכבות.
אז איך בעצם נראות השכבות האלו?  
בשולחן העבודה שלנו קיימים פלטות שונות, אחת מהן היא פלטת השכבות Layers שנמצאת בצד הימני של משטח העבודה (בתמונה).
(אם אינכם רואים את חלון השכבות לחצו על Window וסמנו את האפשרות  Layers ב V, הסבר מפורט על אירגון סביבת העבודה ניתן למצוא כאן).

ניתן לאמר כי השכבות הן תמונות או חלקי תמונה אשר מונחים האחד על השני בשיטות וברמות שילוב שונות.
ככל שרמת השליטה שלנו בשילוב השכבות ובעבודה איתן גבוהה יותר, כך השילוב – הפוטומונטאז’, איכותי ולעיתים אף בלתי מורגש.
בתמונה הבאה אנו רואים סצנה ובה מספר אנשים זהים. זהו בחור אחד שצולם 4 פעמים במקומות שונים בחדר וחובר לתמונה אחת שלמה ומעניינת מבחינת הסיטואציה המוזרה שהיא יוצרת.

שילוב של ארבע שכבות (תמונות) שונות ויצירת תמונה ‘חדשה’, שונה, מעניינת ומיוחדת.


דוגמא נוספת – הביטו בשתי התמונות הבאות:

התמונה השמאלית היא תמונת המקור אותה צילמה אביה רחל. אפשר לראות כי השמים ‘חלקים’ וללא פרטים ואילו בתמונה הימנית השמים מלאי עננים ומוסיפים למראה הכללי של התמונה.
איך עשינו את זה? – נכון, עבודה עם מספר שכבות.

חשוב שנכיר שניים – שלושה כלים וכללים נוספים שיעזרו לנו בעבודה עם מספר שכבות.

דבר ראשון – ככלל, שכפלו תמיד את שכבת הרקע (התמונה ה’מקורית’) – ‘קליק’ ימני על שכבת המקור ובחירה באופציה השנייה: Duplicate Layer. נלחץ על סמליל העין של שכבת המקור בכדי ‘להעלים’ אותה (הסברים למה, בהזדמנות).

שיכפול שכבת המקור
הסתרת שכבת המקור

בחלק העליון של ארגז הכלים נמצאים מס’ כלים שעוזרים לנו בתחימת אזורים, לכלים אלו נקרא ‘כלי בחירה’. בעזרת כלי הבחירה נוכל לתחום אזורים מסוימים, למחוק אותם או ליצור מהם שכבות.
בדוגמא שלפנינו תחמנו את השמיים הלבנים בעזרת כלי ה Quick Selection והפכנו את השמיים לשכבה נפרדת ע”י האפשרות Layer via cut (בתמונה)

תחימת השמיים וחיתוכם לשיכבה נפרדת
כלי
הבחירה

לאחר שבחרנו את השמיים ויצרנו מהם שכבה חדשה נוכל ‘לכבות’ את השכבה הנ”ל ולשים במקומם שמיים ‘חדשים’.

מבט על השכבות לאחר הפרדת השמיים
בכדי להביא תמונת שמיים חדשה, נפתח תמונה בפוטושופ ונגרור אותה (את שכבת ה Background שלה) אל התמונה עליה אנו עובדים.

גרירת תמונת שמיים אל התמונה הראשית. התמונה מתוך backdrops for your life 
לאחר שהוספנו את תמונת השמיים אל התמונה הראשית שלנו, פלטת השכבות נראית כבתמונה (שימו לב כי התמונה שהוספנו ‘מסתירה’ את התמונה הראשית)

כל שעלינו לעשות כעת, הוא לגרור את שכבת השמיים אל מתחת לשכבת התמונה הראשית (והחתוכה) שלנו כבתמונה.

גרירת שכבת השמיים (layer 3) אל מתחת לתמונה הראשית (Layer 1)
כך נראית פלטת השכבות שלנו בסוף העבודה, השכבות הפעילות (עם סמליל העין) הן אלו שיוצרות את הדימוי הסופי.

שכבת השמיים (3) שמתחת לשכבה הראשית (1) יוצרת את השמיים והעננים המרכיבים את התמונה הסופית
חשוב לזכור – בכדי לשמור קובץ עבודה עם כל השכבות, נשמור אותו כקובץ PSD. בשביל לשמור את הקובץ לצורך הדפסה / צפייה / אינטרנט, נשמור את התמונה כרגיל כקובץ jpeg. 

כתיבת תגובה