אנטי פוטושופ

בינואר השנה נכנס לתוקפו ‘חוק הפוטושופ’ בישראל. החוק שקובע כי אין להעסיק דוגמניות (ודוגמנים) בתת משקל, מחייב את המפרסמים גם לציין האם נעשה שימוש בעריכה גרפית לצורך שינוי נתונים פיזיולוגים של המודלים בפרסומות.
הרבה גבות הורמו והרבה ספק הוטל ביכולת לאכוף חוק שכזה, אך בשבועות האחרונים חדי העין שבניכם יכלו להבחין כי בקמפיין של מותג האופנהCastro  בכיכובם של גל גדות ויונתן ווגמן, הופיעה מתחת ללוגו החברה הודעה המציינת כי “נעשה שימוש בעריכה גרפית לשם הצרת היקפי גוף”. ההודעה אגב, מופיעה רק על מודעת הפרסומת של המודל יונתן ווגמן שנמצאת בד”כ מרחק שלט פרסומת מדמותה של גל גדות. 

בנוסף חשפה חברת מוצרי הטיפוח Dove (המשמיעה קולה כבר שנים בנושא “היופי המזויף”) את הקמפיין האחרון שלה כנגד המציאות הפוטושופית. ‘דאב’ עושה זאת הפעם ע”י הפצה מחתרתית של ‘אקשן’ לפוטושופ (Action – פקודות עריכת תמונה מוקלטות הזמינות לשימוש בלחיצת כפתור) המבטיח ריכוך עור והוספת “גלאמור” לתמונות עליהן עובדים המעצבים הגרפיים והמרטשים. בפועל מדובר בפעולת “אנטי-פוטושופ” אשר מחזירה את התמונה למצב הראשוני שלה לפני המניפולציות שבוצעו ע”י המעצב ואף מטמיעה כותרת הפונה אליו ישירות, בבקשה להפסיק ולעוות את תפיסת היופי שלנו.

לאחר שנים של קידום יופי אמיתי ועזרה לנשים למצוא את האושר במראה האמיתי שלהן Dove החליטה לנסות משהו אחר. בפעם הראשונה, דברנו ישירות אל מי שאחראיים למניפולציה אודות תפיסת היופי שלנו – ארט דירקטורים, מעצבים גרפיים ומרטשי התמונות (retouchers) – במקום היחיד שאפשר להגיע אליהם.” (קרדיט ‘דאב’ לPetaPixel שתמיד מקדימים את כולנו)



בפועל האקשן של Dove  לא ממש עובד על תמונות בעלות שכבות ולא ידוע האם מעצבים אכן נפלו ברשת של Dove, אך אין ספק שהקמפיין הזה שונה מכל מה שעשתה החברה עד עתה.

כתיבת תגובה