זהב שחור לבן

השבוע עלתה בגלריה ע”ש מורל דרפלר, התערוכה “זהב שחור לבן” באוצרותו של יצחק הרוש. בתערוכה מוצגות שתי עבודות שלי שזוכות זו הפעם הראשונה לחשיפה באופן רשמי.  
“שבעה”, 2012
זהב שחור לבן היא תערוכה המתבוננת על גופי עבודה וחלקי גופי עבודה של אמנים העוסקים במחקר ונעים סביב נושא זהות-מזרחיות. האמנים אשר מציגים הינם דור ראשון, דור שני ואף דור שלישי ליוצאי עדות המזרח. האמנים פועלים מתוך ידע ומבט מערבי שאליו נחשפו כמו כולנו, מהעדר אופציות לבחירה, משם הם משבשים את הנוסחה המוכרת לטובת גיבוש של עמדה ביקורתית ותקפה.
בתהליך העבודה התקיים דיאלוג עם האמנים ונעשה ניסיון לבחון את המקום של האמנים – גברים ונשים מזרחיים ומזרחיות, ילידי הארץ וילידי חו”ל שגדלו אל תוך קונפליקט; מצד אחד תרבות מזרחית תרבות של ערכים מסורת דת ואמונה, מצד שני האמנים הינם תוצר לתרבות וחברה מערבית שולטת שמנסה לטשטש ואף די הצליחה להרוס את התרבות המזרחית ובנתה  על “חורבותיה” מדינה חדשה ונאורה.

“חלק מן העבודות בתערוכה מבקשות לגעת בכאב ההגירה והמעבר ממקום למקום, בנישול תרבותי ובנראות מזרחית ‘מצ׳וחצ׳חת’ על שלל ביטויה”, מספר הרוש.
“צילומיו המבויימים של תמיר צדוק מייצרים מיידית סטריאוטיפ של המזרחי מן הפריפריה, בעבודות אחרות נמצאת ערגה למחוזות התרבות והאסטטיקה המזרחית, תוך הדגשת הזיקה למסורת דת ומנהגים (עמדה מרעננת ומעניינת בפני עצמה שלא נצפתה בעבר אצל יוצרים עכשווים) ונמצאת בעבודות של אידן רחמים, הגר אווידה, איתי נדב ואלמוג גז ,עבודות הנעות מהרומנטי, סנטימנטלי ועד לביקורת עצמית מודעת. בעבודות אחרות עולה שוב קול המחאה החברתית וההדרה התרבותית; חלקן מתבוננות על הצד הגיאוגרפי והפוליטי; אסף אלבוחר מביט מזרחה, מביט ומצלם אדם/כפר לא מוכר בידיעה ברורה על עתיד התוצרים הגשמיים והרוחניים. חלקן לא מנסות לתת תשובה חדה וברורה אלא משאירות את סימן השאלה מרחף באוויר. יורם בוזגלו מציג פורטרט מוקפד של ילדה בחולצה כחולה שתוכה לאו דווקא כברה.
כל העבודות בתערוכה נוצרו ונאספו מתוך מודעות חזקה ליסוד המזרחי בביוגרפיה של יוצריהן”.  
“פרולוג”, 2006

זהב שחור לבן. אוצר – יצחק הרוש.
תאריך פתיחה: 15 מרץ 2016 תאריך סגירה: 10 מאי 2016 שם המקום: מוסררה – הגלריה ע”ש מורל דרפלר כתובת: רח’ הע”ח 9, ירושלים שעות פעילות: א’-ה’ 9:00-17:00 הכניסה חופשית.

=

Get Adobe Flash player

כתיבת תגובה