הולכים על עיבוד – Raw בצילום הדיגיטלי

קובץ Raw הוא קובץ המכיל את נתוני הצילום הדיגיטלי, בדיוק בצורה שהם יצאו מהחיישן, לעומת קובץ ה JPEG  שעבר עיבוד תמונה בתוך המצלמה עצמה. כיוון שקובץ מידע שכזה מכיל למעשה את הדגימה הישירה של האור על החיישן ללא כל עיבודי ניגודיות, איזון לבן ושאר עיבודים בלתי הפיכים, רבים מתייחסים ל-Raw כמקבילה של הנגטיב בעולם הדיגיטלי.

אחת הבעייתיות שבשימוש בקובצי Raw נובעת מהשימוש של יצרנים שונים בתבניות בטכנולוגיות שונות, שאת המידע שהן מפיקות יש לפרש אחרת. לדוגמה קובץ הRaw שמפיקות חלק ממצלמות פוג’י (RAF) לא מתורגם כראוי בחלק מתוכנות העיבוד דוגמת Photoshop ו Lightroom והבעיה נובעת במיוחד בשל טכנולוגיית החיישן המתקדמת של חברת פוג’י EXR, הבנוי בתבנית שונה מתבנית באייר הנפוצה בתחום הצילום הדיגיטלי.
קיימים הבדלים רבים בין הפורמטים השונים ורוב הצלמים בוחרים את פורמט הקובץ בהם הם מצלמים, בעיקר לאור הייעוד הסופי של התמונות (הדפסה, אינטרנט, מצגות וכד’). 
קרדיט: www.tocofi.com

כאמור קובץ ה RAW מכיל את כל המידע הנלכד ע”י חיישן המצלמה בזמן הצילום. אמנם הוא מצריך תוכנה ספציפית בכדי לצפות בו ולערוך אותו, אך עריכת התמונה אינה גורמת לאיבוד מידע ומה גם שעריכת תמונה בעזרת המחשב היא ברמה גבוהה יותר מהעיבוד שמבצעת המצלמה. לקובץ ה Raw טווח דינאמי רחב יותר, המסוגל להכיל טווח גוונים גדול יותר. הדבר בא לידי ביטוי בין השאר בכמות פרטים גדולה יותר באזורים המוצללים ובאזורים הבהירים, המאפשרת בסבירות גבוהה יותר לשחזר פרטים ש’נשרפו’ או ‘נאטמו’ בזמן הצילום.

קובץ ה JPEG הוא קובץ דחוס, אשר המידע שבו מייצג תמונה גדולה יותר מאשר קובץ בגודל שכזה ללא כיווץ. משקל הקובץ קטן בצורה משמעותית מפורמטים שאינם דחוסים והוא קובץ תיקני הניתן לצפייה ולעריכה בכל תוכנה. לרוב קובץ ה JPEG אינו מצריך תיקונים (בהתאם לרמת הצלם) מאחר והוא נשמר לאחר שהמצלמה ביצעה עיבוד תמונה כמו חידוד, איזון לבן, ניגודיות, הפחתת רעש דיגיטלי וכד’.

פונקציית ההמרה של קובצי Raw בתוכנת Photoshop מספקת גישה קלה ומהירה לפורמטים של תמונות Raw שמפיקות מצלמות דיגיטליות. באמצעות תוסף ה (Adobe Camera Raw (ACR המגיע כבר מגרסה CS1 של פוטושופ כחלק אינטגרלי מהתוכנה; אנו יכולים להשיג את התוצאות הרצויות לנו תוך שליטה וגמישות רבה בשלבי העריכה והעיבוד של הקבצים שלנו, כל זאת תוך שמירה על קובצי התמונה המקוריים.
ממשק ה Camera Raw מורכב ממספר מודולים המספקים פעולות עריכה שונות, העיקרי מבניהם הוא מודול ה Basic שהסבר קצר אודות השימוש בו לפניכם:

כתיבת תגובה