שואה בעין המצלמה – רומן וישניאק

רומן וישניאק (1897-1990) היה צלם וביולוג רוסי-אמריקאי. הוא ידוע בעיקר בזכות צילומי חיי היהודים במזרח אירופה לפני מלחמת העולם השנייה ובמהלכה, המספקים תיעוד ויזואלי ייחודי של עולם שעמד להיהרס בשואה. תצלומיו של וישניאק של גטאות יהודים בפולין והוצאת יהודים להורג על ידי נאצים הם מהתמונות האייקוניות ביותר של השואה. הוא ברח מאירופה ב-1940 ולאחר מכן השתקע בארצות הברית, שם המשיך בעבודתו כביולוג וכצלם. בנוסף לתצלומי השואה שלו, וישניאק נודע גם בעבודתו החלוצית בפוטומיקרוסקופיה, שכללה צילום צורות חיים מיקרוסקופיות.

רומן וישניאק ותיעוד השואה

רומן וישניאק תיעד את השואה על ידי סיור נרחב ברחבי מזרח אירופה בשנות ה-30, לפני תחילת המלחמה, וצילם תמונות של החיים היהודיים באזור. הוא התעניין במיוחד בתיעוד חייהם של אנשים רגילים, ותצלומיו מספקים צוהר ייחודי לחיי היומיום וההתמודדויות של קהילות יהודיות בפולין ובחלקים אחרים של מזרח אירופה.

חרמות אנטישמיות בפולין הפכו את הרוכלים לקבצנים, לודז’, לובלין או ורשה. מקור.

כשפרצה המלחמה והנאצים החלו במסע הרדיפה וההשמדה שלהם, המשיך וישניאק לצלם, למרות הסכנה. הוא סיכן את חייו כדי לצלם תמונות של גטאות יהודים, שבהם אלפי יהודים נאלצו לחיות בתנאים צפופים ועלובים, כמו גם הוצאות להורג של יהודים על ידי נאצים.

וישניאק היה נחוש לתעד את הזוועות שהתרחשו, והוא הבריח את תצלומיו מאירופה, ולעתים קרובות הסתיר אותם בבגדיו או בבטנת המזוודה שלו. תצלומיו שימשו כראיה במשפטי פשעי מלחמה לאחר המלחמה, והם ממשיכים להוות תיעוד חשוב של השואה כיום.

בעודו תר באירופה, הסתובב וישניאק בכסות של סוחר בדים, כאשר הוא נסמך על עזרתם של יהודים מקומיים ומשחד מדי פעם את אלה שניסו לעצרו בדרכו. בשנים הללו הוא נעצר על ידי המשטרה לעיתים קרובות כיוון שנתפס בעודו מצלם. לעיתים נחשד בריגול (באותה תקופה נאסר על יהודים לצלם או אפילו לשאת מצלמה). שנים אחר כך הציג את צילומיו, לעיתים בתערוכות יחיד במוזאונים ובמוסדות שונים.

כל אחד מ-16,000 הצילומים שצילם דרשו מאמץ; רבים מהם צולמו במסתור, לעיתים ללא ידיעת המצולמים. וישניאק אף התקשה לרכוש סרטי צילום למצלמתו, כיוון שהיה יהודי. לעיתים פיתח את תמונותיו בברלין ופעמים אחרות עשה זאת בטבע, במי נהרות בלילות חסרי ירח.

לחלק מן הכפרים הנידחים אליהם הגיע היה צריך לשאת את ציוד הצילום על גבו, עשרות קילוגרמים של מצלמות וחצובות, משך קילומטרים רבים. בתצלומיו תיעד עשרות אלפי יהודים עניים במזרח אירופה. לצילומים בתוך בתים השתמש במצלמה מתוצרת לייקה ששאל מידיד לא-יהודי, ואילו מחוץ לכותלי בתים צילם בדרך כלל במצלמת רוליפלקס.

מכירת בגדים ישנים. במודעה על הקיר כתוב “בואו לחגוג את חנוכה”, קז’ימייז’, קרקוב 1935-1938. רומן וישניאק. מקור.
בתו של וישניאק, מארה, מצטלמת מול כרזת בחירות להינדנבורג ולהיטלר, שבה נכתב: “המרשל והרב”ט: נלחמים איתנו למען שלום ושוויון זכויות”, וילמרסדורף, ברלין, 1933.
מקור
ללא כותרת (גטו ורשה, ילדה רעבה), כ. 1937. מקור.
חיילים נאצים מול קתדרלת ברלין. מקור
הפגנה אנטישמית של חברי המפלגה הימנית הלאומנית בפולין, בהצדעה הנאצית. המחוז היהודי של ורשה. מקור.
בסוף אוקטובר 1938, אלפי יהודים פולנים בגרמניה הוחזרו בכוח על ידי הנאצים ושוכנו בצריפים צבאיים בזבשין, פולין. מקור.
רומן וישניאק, 1977 תמונה מאת אנדרו א. סקולניק.

בתקופה בה עולה וגוברת האנטישמיות ברחבי העולם, במציאות של “פייק ניוז” וריבוי אמצעי תקשורת ורשתות חברתיות העוזרות בהפצת שנאה ודיסאינפורמציה, חשוב אולי יותר מתמיד להעלות למודעות את השואה – שואת היהודים.
ללא מצמוץ, ללא הקבלות לשום תקופה או מעשי זוועה אחרים ולעשות הכל כדי שלא תהיה בה זילות.
השואה היתה ועודנה הפשע המחריד ביותר בתולדות האנושות ואין דבר אשר ישווה לה.

יום הזיכרון לשואה ולגבורה התשפ”ג, 2023.

לזכור ולא לשכוח.

2 מחשבות על “שואה בעין המצלמה – רומן וישניאק”

כתיבת תגובה