אשה זרה

Vashti-image
ביום שני נפתחה תערוכת הבוגרות של החוג לעיצוב גרפי ב“מכללת אמונה” שבירושלים. המחלקה המגוונת הציגה הרבה יותר מאשר עיצוב גרפי מסורתי, וניתן היה לראות עבודות מיצב וחלל, וידאו, צילום, ציור ועוד.

אחת העבודות שמשכה את תשומת ליבי, היתה “אשה זרה” של סטלה משען.

משען, שעלתה לבדה ארצה מברזיל, מעידה כי תחושת הזרות מלווה אותה בתהליך היצירה וזו היתה נקודת המוצא שלה לסדרת הצילום המטופל אותה היא מציגה.
“אשה זרה” בוחן דמויות נשיות מן הסיפור התנ״כי, דמויות פחות מוכרות, אשר נשאו אתן זרות כלשהי.


כל דמות בסדרה מתייחסת לאישה זרה המופיעה בסיפורי התנ”ך: ושתי, אשת לוט, מלכת שבא, רות ורחב. נשים אלו היו חזקות, ומשמעותיות מאוד אך הטקסט התנ”כי מבליט את היותן שונות ואחרות.
Stella-Michaan-image
סטלה משען.
סיפורן של הנשים שנשארו מאחורי הקלעים


“בעבודה זו רציתי לספר את סיפורן של נשים אלו אשר נשארו מאחורי הקלעים, לתת מקום לכל אשה באשר היא, לספר את חלקה בסיפור. המטרה בין השאר, הייתה להראות חלק קטן ממגוון הנשים הקיימות. בעולם הדורש מאשה להיות מודל מסוים, רציתי לתת את המקום הראוי לכל אשה”.

את העבודות צילמה משען בישראל ובברזיל, כאשר היא מחפשת ברחוב עוד נשים זרות “אולי כמוני?”.


Lott's-Wife-work-in-progress

תהליך היצירה היה מורכב מצילום ישיר של כל אחת מדמויות המפתח, הדפסת הפריימים הנבחרים ובהמשך ציור במספר טכניקות וחומרים על הדימוי עצמו.

פריצת הדרך למציאת טכניקה לעבודה הייתה בעבודתה של אשת לוט. ניסיתי לתת לה מראה יותר ״מולבן״ בגלל שהפכה לנציב מלח. בתחילה בדקתי הדבקה של שערות לבנות ממש, ניסיון לא מוצלח. לאחר מכן, בעזרת עט לבן שרטטתי בעדינות פסים לבנים על שערה ותווי פניה, דבר שנתן מראה ציורי לתמונה. רעיון הטיפוגרפיה נתן את המראה הסופי לתמונה. החלטתי ללכת על סגנון הטיפוגרפיה ברקע. עזרה ענקית נוספת הייתה מהמנחה שלי מברזיל, האמנית היפנית Catarina Gushiken. היא עודדה אותי לבחור בטכניקה שאני הכי מתחברת אליה – צילום, ולמנף אותו לרמה אומנותית.
משען מעידה כי הושפעה במיוחד מהאמנים עדי נס אשר מספר סיפורים תנ”כיים דרך צילומים ומהאמן ד״ר יהונתן ריינר, המאייר על צילומים ישנים.

Rahav-photo-manipulation
רחב


בעבודותיה מנסה משען לחבר בין הנשים הזרות שבסיפורי התנ”ך ובין נשים בנות ימינו. בעיבודי התמונה היא מתייחסת לדמותה של האישה במדרש ובאמצעות חומרים וטכניקות שונות, מבליטה את האישיות יוצאת הדופן של כל אחת מהן.
ייחודיות עבודתה מתבטאת בשימוש של טכניקות מגוונות על גבי צילום, ונושאו הפמיניסטי-דתי.



התערוכה פתוחה בין התאריכים 11.07.2016 – 22.07.2016
ימים א’ – ה’  10:00-21:00
ימי ו’  10:00-12:00















כתיבת תגובה