שעת הזהב – הזמן היפה של הצילום

הצילום – רישום באור

צילום – photography – בא מהלחם המילים היווניות “פוטו” (שפירושה “אור”), ו-“גרפיה” (שפירושה “רישום”).

צילום צריך אור והאור משתנה לאורך שעות היממה השונות. בשעות מסויימות האור יכול להיות “קשה”; בעל ניגודיות גבוהה בין אזורים מוארים לאזורים מוצלים, צללים כהים ועמוקים ומבהקים חזקים ואילו בשעות אחרות של היום, האור יכול להיות “רך”, עם מעברים רכים בין אזורים בהירים לכהים, אור שלא מייצר צללים רבים או עמוקים מדי והצבעוניות המתגלה במלואו הדרה ויופיה.

צילום פנורמי בשעת הזהב, תאורה רכה ונעימה לעין ומגוון צבעים.
צילום בשעת הזהב, מעט לפני השקיעה.

שעת הזהב

בצילום, שעת הזהב (ידועה גם כשעת הקסם, במיוחד באמנות הקולנוע) היא מחזור קצר מיד לאחר הזריחה או לפני השקיעה שבה אור היום נראה אדמדם ורך יותר בהשוואה לזמן בו השמש גבוהה  יותר בשמיים.                                 
המונח “שעה” משמש באופן ציורי; לאפקט אין זמן קבוע ומשתנה בהתאם לעונה ולקו הרוחב בו אנו נמצאים. “שעת זהב” נמשכת בדרך כלל 20 דקות ותלויה מאוד במזג האוויר ובמיקום שלכם. הדרך הטובה ביותר לתפוס את האור הקסום הזה הוא להבין בדיוק מתי מתרחשת הזריחה או השקיעה ולתזמן את עצמנו בהתאם.

ירושלים של זהב: הצבעוניות היפה של חומות העיר הצהבהבות כנגד השמים התכולים.
שעת הזהב ביפו. עושר של פרטים, גוונים וצבע.

בחירת שעת הצילום שלנו, יכולה לעזור לנו ללכוד תמונות מרהיבות ועשירות בפרטים, גוונים וצבעים. ניתן לחלק את היממה למספר “אירועי” אור שכל אחד מהם מאופיין באיכות אור אחרת.

השעה הכחולה

השעה הכחולה היא מחזור בין ערביים כל בוקר וערב בזמן שהשמש משמעותית מתחת לאופק וקרניה צובעות את הרקיע בגוון כחול עמוק.
בזמן השעה “הכחולה”, אור אדום עובר ישירות לחלל בזמן שהאור הכחול מפוזר באטמוספירה ולכן מגיע לקרקע של כדור הארץ. בגלל האיכות של האור, המחזור הזה הינו אוצר בעיני אמנים.

השעה הכחולה בבוקר, במבט ממטוס.
שמיים בכחול עמוק, רגע לפני שיורדת החשיכה.
לואיז מצולמת בשעה הכחולה ובשילוב תאורת מבזק (“פלאש”)

איך לדעת מתי שעת הזהב במיקום שלכם?

אם גם אתם רוצים לדעת מתי בדיוק היא שעת הזהב במקום מסויים, הורידו את אפליקציית Golden Hour החינמית (לאנדרואיד, בעלי אייפון אשמח אם תגלו לי אפליקציה דומה ל iOS), לאפליקציה יש כמה פיצ’רים נחמדים כדי למצוא את הזמן של הזריחה או השקיעה – אתם יכולים להוריד את הגרסה החדשה כאן.

תוכלו לקבל מידע מפורט על שעות האור השונות לפי מיקום שתגדירו או לפי מיקום מדויק (אם תאשרו לאפליקציה גישה למיקום שלכם)

האפליקציה מראה לכם את שעות האור השונות ומשכן (בדוגמא אפשר לראות כי שעת הזהב הנוכחית אורכה 53ד’) ואף לקבל מידע חזותי של מיקום השמש (הקו הכתום) בזריחה/בשקיעה ולאורך היום. כך ניתן לראות את מיקום השמש בכל רגע נתון ולתכנן את הצילום שלנו בהתאם.

מוזמנים לשתף את “שעות הזהב” שלכם 🙂

מחשבה 1 על “שעת הזהב – הזמן היפה של הצילום”

כתיבת תגובה