איזון הלבן בתמונה

איזון-לבן בצילום, מבטיח שהצבעים בתמונות שלנו יוצגו באופן טבעי. שאובייקט לבן במציאות יראה לבן גם בתצלומים שלנו.

טמפרטורת צבע

בצילום קיים מושג הנקרא “טמפרטורת צבע” אשר מתייחס לגוון שמפיקים מקורות אור שונים. החלוקה של מקורות האור היא לאור “חם” ולאור “קר”.
צבעים “חמים” אלו הגוונים שנמצאים על הפלטה האדומה-צהובה-כתומה, ואילו צבעים “קרים” אלו הגוונים שנמצאים על הפלטה הכחולה-סגולה.

צילום באיזון לבן אוטומטי, הפיק תמונה כחלחלה בשל מקור האור ה”קר”.

אור וצבע

מקורות אור שונים מפיקים צבעים שונים.
צבע אורו של פנס רחוב, שונה מצבע האור שמפיקה נורת לד, תאורת פלורסנט, אור נר ואף תאורת רחוב מסוג אחר. אפילו מיקום השמש בשעות שונות לאורך היממה ובעונות שונות של השנה, עשויה להפיק צבעים שונים.
כשמצב איזון הלבן מותאם למקור התאורה, המצלמה מפיקה תמונה בצבעים מדויקים יותר.

כאשר איזון-הלבן מותאם למקור התאורה, המצלמה שלנו תפיק תמונה בצבעים מדויקים יותר. מאחר ומקורות אור שונים מייצרים גוונים שונים של צבע, עלינו להגדיר את איזון הלבן המתאים לסיטואציה בה אנו מצלמים וזאת ניתן לעשות ע”י קביעת ה White Balance מתפריט המצלמה.

אוטומציה

איזון הלבן במצלמה הדיגיטלית ובמצלפונים, מתבצע באופן אוטומטי (AWB = Auto White Balance) ומבטיח שהצבעים יוצגו באופן טבעי.
המצלמה והמצלפון מסוגלים למדוד את טמפרטורת הצבע של הסצנה המצולמת, ולבצע את ההתאמות הדרושות בשביל להפיק צבעים מדויקים של הנושא המצולם.

קביעת איזון הלבן ואיזון לבן ידני

כדאי לדעת כי מקורות אור שונים מייצרים גוונים שונים של צבע. אור נר או מדורה, מפיקים צבעים בגוונים חמים של כתום ואדום, אור מבזק (פלאש) ושמש בשמיים כחולים, מפיקים גוון קר יותר של כחול בהיר. ייתכנו מקרים בהם המצלמה או המצלפון שלנו, לא מצליחים לדייק ולנטרל את השפעת הצבע של מקור אור מסוים והתמונה מתקבלת בצבעים שאינם מדויקים או עם גוון שמשתלט על התמונה.

במקרים בהם ישנם מספר מקורות אור שונים, בטמפרטורות שונות ובגוונים שונים – המצב אף מסובך יותר: דוגמא למצב קיצון שכזה – חדר המואר גם בתאורת ליבון או תאורת לד ביתית, המפיקה גוונים חמים וגם בתאורת פלורסנט המפיקה גוונים קרים.

במקרים כאלו עלינו להגדיר את איזון הלבן הרלוונטי לסיטואציה בה אנו מצלמים וזאת ניתן לעשות ע”י קביעת ה White Balance מתפריט המצלמה או המצלפון (במצלפונים מתקדמים). נשנה את הגדרת איזון הלבן במצלפון / מצלמה שלנו, לפי הכוונון המתאים יותר למקור התאורה בה אנו מצלמים.

מעבר לדיוק בהצגת הצבעים, נוכל להשפיע על אופן הצגת הצבעים שבתמונה שלנו על-ידי שינוי ובחירה ידנית של איזון הלבן בתמונה שלנו.

באופן שוטף, נעדיף להשתמש כברירת מחדל בהגדרה האוטומטית של המצלמה, אך אם נרצה לשנות את צבעי התמונה שאנו מצלמים ולתת לה מראה, פרשנות ואפילו הרגשה אחרת, נוכל באמצעות שינוי פשוט במצלמה או במצלפון, לשנות את טמפרטורת הצבע ולקבל אפקט שונה לפי רצוננו.

קביעות שונות של טמפרטורת הצבע, מאפשרת לנו לתת הרגשה אחרת בתמונה שלנו.

איך זה נראה ומהן האפשרויות שזה מספק לנו? בסרטון שלפניכם:

כתיבת תגובה