פוטושופ 1.0

בסתיו 87′ תומאס נול (Thomas Knoll), דוקטורנט ל “ראייה ממוחשבת” (ענף של מדעי המחשב העוסק בפיענוח, ניתוח ועיבוד של אותות וידאו. או במילים אחרות: מתן יכולת למחשב “להבין” מידע חזותי מתמונות וסרטי וידאו ולבצע מניפולציות עליו.) ניסה לכתוב קוד שיאפשר להציג תמונה בגווני אפור (grayscale) ע”ג מסך שחור-לבן. מאחר והדבר לא היה קשור ישירות לתזה שלו במדעי המחשב, הוא לא ייחס חשיבות רבה לאותה התוכנה שנשאה את השם Display, שעתידה להיות מה שכולנו מכירים היום כ”פוטושופ” (Photoshop). (בתמונה: ג’ון ותומאס נול)
 

התוכנה שכתב תומאס, צדה את עינו של אחיו ג’ון, שעבד בחברת הויז’ואל אפקטס Industrial Light and Magic שהוקמה בידי ג’ורג’ לוקאס (ILM). ג’ון כתב את הקוד מחדש, כך שיתאים לתמונות צבע ובמשך חודשים רבים הרחיבו השניים את היכולות של Display כך שתוכל לקרוא ולכתוב למספר רב יותר של פורמטים, פקודות עיבוד שונות (שבהמשך הפכו לפילטרים המוכרים של התוכנה), שימוש באזורי בחירה רכים שמאפשרים שינויים מקומיים בתמונה (ה”מברשות” של היום), פיתחו את האפשרות לבצע שינויים טונאליים בתמונה (Levels), שינויי צבע כמו רוויה, איזון צבעים ועוד.

 
בקיץ 88′ ג’ון חשב שיש להם בסיס ליצירת תוכנה מסחרית. תומאס שינה את שם התוכנה מספר פעמים, מאחר וכל שם שמצא חן בעיניו הסתבר כי היה כבר תפוס. במהלך ההרצה של התוכנה סיפר תומס לאחד מידידיו כי יש לו בעיה במציאת שם לתוכנה, הלה הציע את השם PhotoShop, מה שנטבע בגרסאת העבודה של התוכנה. לא ג’ון ולא תומאס זוכרים בוודאות מי היה הראשון שכינה כך את התוכנה הצעירה.
ג’ון החל לחפש חברה שתשקיע בפיתוח התוכנה וחילק גרסאות דמו של התכנה לחברות רבות בעמק הסיליקון בניהם לחברת Apple , כולל לחברה שנשאה את השם Adobe Systems Inc, ובמקביל דחק באחיו להמשיך ולפתח תכונות שונות בתוכנה ולכתוב מדריך למשתמש בכדי להפוך אותה למובנת יותר.
 
 
הארט-דרייקטור הראשי של אדובי נדהם מן התוכנה. הוא אך חתם על הסכם התקשרות עם חברה שפיתחה תוכנה דומה, אך היה משוכנע כי פוטושופ מוצלחת הרבה יותר. בהתלבות רבה החליטה חברת אדובי לרכוש את זכויות ההפצה על התוכנה. בין אפריל 89′ ועד להשקה הרישמית של התוכנה בראשית 1990, המשיך פיתוח התוכנה בתאוצה רבה וללא גרסאת בטא רישמית. תומאס נאלץ לכתוב שוב ושוב את הקוד כשג’ון והמפתחים באדובי דוחפים אותו להוסיף עוד ועוד תכונות. באדובי החליטו להשאיר את שם העבודה של התוכנה לאחר חיפוש ארוך ומתיש למציאת שם מוצלח יותר.
בפברואר 1990 הושקה פוטושופ 1.0 והשאר היסטוריה.
 
הנה ראיון שנערך במסדרון חברת ILM שבו פועל כיום ג’ון נול בתחום האפקטים המיוחדים (לאחרונה עבד על Avatar פורץ הדרך)
 

כתיבת תגובה