יום פוטושופ שמח

פוטושופ (Adobe Photoshop) היא תוכנת עריכה גרפית שפותחה על ידי אדובי מערכות וזו היא התוכנה הנפוצה ביותר בשוק בתחום עיבוד התמונה (image processing).

פיתוח הגרסה הראשונה החל ב־1987 על ידי תומאס נול (Thomas Knoll) שהיה סטודנט לראיה ממוחשבת, כחלק זניח בעבודת התזה שלו. אחיו ג’ון נול שזיהה את הפוטנציאל הצטרף לכתיבת הקוד והאיץ בו לפתח את התוכנה הבסיסית שיצר. לאורך תקופה שניהם עסקו בפיתוח התוכנה הצעירה והמתקדמת שיצאה לאוויר העולם ב 19.02.1990

מאז שהגיחה לאוויר העולם, פוטושופ היא ללא ספק הכלי הפופולרי ביותר בקרב אנשי מקצוע אך גם גלשה אל המשתמש הביתי והחובב. צלמים רבים משתמשים בפוטושופ כ”חדר החושך הדיגיטלי” לביצוע פעולות תיקון וטיפול, שהיו נעשות באופן מסורתי בחדר החושך האנלוגי; ואף פעולות עיבוד תמונה מתקדמות המאפשרות להשתמש בצילום למעשה כחומר גלם ממנו ניתן ליצור ולהרכיב קומפוזיציות ככל העולה ברוחו של היוצר.

פוטושופ: להמציא את המציאות מחדש. (מתוך אתר Adobe)

עם כוח גדול באה אחריות גדולה

למרות היותה של פוטושופ, סביבת העבודה הסטנדרטית של הדימוי בעידן הדיגיטלי, נוצרו לא מעט חיכוכים ושאלות של אתיקה, בשימוש בפוטושופ בתחום האופנה ותרבות הצריכה ואף בתחום הצילום החדשותי והתיעודי.

שימוש מוגזם בליטוש וגימור התמונות בתעשיית האופנה, נקשרו פעמים רבות כגורם משמעותי ודומיננטי בהשפעה על דימוי גוף שלילי והפרעות אכילה בקרב בני נוער ומבוגרים; עד שמדינות רבות חוקקו חוקים, המגבילים את השימוש בפוטושופ בתעשיית האופנה. בישראל נכנס החוק לתוקף בשנת 2013.

אליי ברוק מ”פיפט-הרמוני” (Fifth Harmony) קיבלה שתי רגליים ימניות. מקור ועוד: באזפיד
פיליפה המילטון והריטוש המוגזם של ראלף לורן.

הקלות והדיוק בהן ניתן לשנות פרטים “במציאות הצילומית”, הובילה למקרים לא מעטים בהם צלמי עיתונות ביצעו מניפולציות דיגיטליות על תצלומים, עד כדי כך שהתמונה המטופלת ייצגה סיטואציה שכלל לא התרחשה.
הסכנה במניפולציות כאלו בז’אנר העיתונאי – תיעודי, ברורה לכל ומעלה חשש כבד ושאלות בנוגע לאמינות הייצוג הויזואלי בעידן האינטרנט.

בריאן וולסקי, 2003. פוטר בעקבות שינוי צילום חדשות. (הרכבת 2 סצנות לתמונה אחת בכדי להעצים את הדרמה)
צלם חדשות ביצע שיכפול של מספר טילים איראניים, בשביל לייצר תמונה מפחידה / מעצימה יותר.

פוטושופ חוגגת 28 ליציאתה לאויר העולם ומי מאיתנו העוסקים בתחום הצילום והעיצוב, לא יכולים לדמיין את העולם בלעדיה. היא כלי חזק ויצירתי שפרץ את גבולות הפריים, הדמיון והיצירה, כלי שנותן לנו את האפשרות להוציא את המיטב מהקבצים שלנו, מהרעיונות שלנו ואפילו לתת פרשנות חדשה למציאות.

רוצים ללמוד פוטושופ ולא יודעים מאיפה להתחיל?

מוזמנים ליצור איתי קשר בנוגע לסדנאות ושיעורים פרטיים.

.

כתיבת תגובה