צביעה באור – Light Painting – איך עושים את זה?

צילום בחשיפה ארוכה יכול לשמש אותנו לא רק לצילומי לילה, אלא אף לשימוש יצירתי בצילום סטיל-לייף. שילוב תאורה צבעונית וצביעה של הפריים (light painting), יכול ליצור פריימים יצירתיים ומעניינים יותר.

חשיפה ארוכה משמשת אותנו להכניס יותר אור למצלמה שלנו, ע”י משך זמן ארוך יותר בו תריס המצלמה נשאר פתוח. בצורה כזו אנחנו יכולים לקבל תמונות נהדרות של סצנות חשוכות, נופים ליליים או אפילו תמונות המצולמות באור יום ועושות שימוש בצמצמים סגורים מאוד או בשימוש בפילטר ND המורכב ע”ג העדשה.
צביעה באור (Light Painting) מאפשרת לנו להשתמש בתאורה בצבעים שונים וכך להאיר את האובייקט המצולם בשלל צבעים מה שמקנה לצילום שלנו אוירה, תחושות שונות, ועושר ויזואלי. בצילומי סטודיו משתמשים בד”כ במספר פלאשים עליהם מורכבים צבעים שונים.

אמ;לק: בתחתית הפוסט יש וידאו שמדגים את השיטה.

פיקאסו מצייר באור

אתנחתא היסטורית קצרה: ביוני 1949 ג’ון מילי (Gjon Mili) צלם מגזין LIFE, הראה לאמן הספרדי פאבלו פיקאסו צילומים של מריחת אור בחשיפה ארוכה.
לפיקאסו זה הספיק.
הוא לקח פנס קטן והתחיל לצייר באור בתוך חדר חשוך כשמילי מצלם את סדרת הרישומים הללו במצלמתו. התוצאות היו כה יחודיות ונודעו עד מהרה כ“ציורי האור של פיקאסו”.

Picasso paint with light
פיקאסו מצייר באור. 1949.

צביעה באור בפשטות ובקלות

בשביל לצבוע את האובייקט שלנו, ובכדי להוסיף גוון וצבע לתמונה שלנו נצטרך פנס, ניירות צלופן בצבעים שונים, או אפילו להשתמש במסך הסמארטפון שלנו כמקור אור צבעוני.

נציב את המצלמה שלנו ע”ג חצובה, ונכוון את החשיפה למספר שניות שיאפשרו לנו לגשת ולהאיר את האובייקט שלנו, חלקים ממנו ואת הרקע, בצבעים השונים. התוצאות המתקבלות מרשימות ונראות ייחודיות לעומת צילום בתאורה רגילה.

את תמונות המצלמה הזו למשל, הארתי בעזרת מסך הסמארטפון בלבד!
בתמונה שמימין השתמשתי ברקע לבן (תמונה של משטח לבן לחלוטין) ובתמונה שמשמאל השתמשתי ברקע אדום (משטח אדום שצילמתי). שיחקתי עם בהירות המסך בשביל לקבל את עוצמת ההארה הרצויה לי.

cameras Lighting by smartphone screen

את הטכניקה הזו ניתן ליישם אף בקנה מידה גדול יותר, כמו למשל בצילומים האלו של המוזיקאית והיוצרת יפית ראובני, שצילמתי אי שם בשנת 2006 בעזרתה של הצלמת דאפי ספונר. הצילום נעשה בחשיפה ארוכה שעוזרת לקבל דימוי של הנוף הלילי, בעוד אני מאיר בעזרת פנס קטן את יפית וברקע דאפי מאירה את העצים.

long exposure and flash light

ע”י צילום בחשיפה ארוכה ושימוש בתאורות צבעוניות, נוכל להשיג עושר של צבעים ופריימים יצירתיים ומעניינים יותר. אין לכם סטודיו או פלאשים? או שאולי אתם רוצים להתנסות בעבודה יצירתית על סט קטן ממש על גבי השולחן שלכם? קבלו הצצה לאיך עושים את זה:

כתיבת תגובה