שליטה ידנית בהקלטת הקול של הוידאו

במצלפונים שאיתם אני עובד, קיים מצב “וידאו מקצועי”, המאפשר לשלוט בפרמטרים שונים בהסרטה. אחד מהם הוא אופן הקלטת הצליל של הסצנה. קבלו הצצה זריזה לאיך זה עובד ומהי ההשפעה של זה על השמע שלנו.

אם גם אתם  אוהבים ואוהבות להסריט וידאו, אתם ודאי מכירים את הפעמים האלו שהצלילים לא נשמעים טוב, נמוכים מדי או צורמים מדי (כמו למשל בהופעות) או אפילו עם יותר מדי רעש מכיוונים לא רצויים.

המיקרופונים של המצלפונים יודעים לקלוט צלילים מכלל הסביבה ולהגביר אותם, כך שרעשי רקע יכולים להתערבב או לצרום בסרטון הסופי שלנו.
בשביל לקבל שליטה גבוהה יותר על איכות הצליל שלנו, בחלק ממכשירי הסמסונג יש מצב “וידאו מקצועי”, המאפשר לנו להגיע לתוצאות מצוינות ולשלוט בכל כך הרבה פרמטרים בזמן ההסרטה שלנו.

אפשרות הוידאו המקצועי בתפריט הצילום המורחב של הסמסונג S21 Ultra

כדי לשלוט על הצלילים שלנו נכנס למצב ההסרטה המקצועי, ונבחר במחוון השמע. בתפריט זה יש כמה אפשרויות  המתייחסות למיקרופונים השונים של המכשיר.

מצב Omni – במצב זה המצלפון מקליט את הצליל של הוידאו שלנו, תוך כדי שימוש בכל המיקרופונים המובנים שבו.
הצלילים המוקלטים הם הצלילים המגיעים מכלל הכיוונים.
מצב זה הנו מצב ברירת המחדל המשמש את המצלפון במצבי ההסרטה הלא מקצועיים.

מצב קדמי – במצב זה המצלפון מקליט את הצליל שמגיע לכיוון קדמת המכשיר (המסך).
בחירה במצב זה עוזרת למנוע ערבוב עם צלילים נוספים שמגיעים אל כיוון הצלם.
אני מעדיף את המצב הזה כאשר אני מסריט סצנה או התרחשות, בה חשוב לי שישמעו את מה שאני אומר, מסביר או מקריין.

מצב אחורי – במצב זה המצלפון מקליט את הצליל שמגיע לכיוון גב המכשיר (המצלמה הראשית/מערך הצילום).
בחירה במצב זה עוזרת למנוע ערבוב עם צלילים נוספים שמגיעים מאחורי הצלם.
אני מעדיף את המצב הזה כאשר למשל אני מראיין אנשים ומומלץ לבחור בו אם אנחנו מסריטים אנשים המברכים לסרטון יומולדת, סרטי סופשנה, הצגות וכד’.

אפשרויות הקלטת כיוון הקול

שליטה בעצמת הקול המוקלט

עד כאן הכל די פשוט ומהיר, אך במקרים רבים יכול להיות שעדיין נרצה להגביר או להפחית את עצמת הקול מסיבות שונות.
כאן נכנסת עוד תכונה שהמצלפון שלי מאפשר – שליטה בעוצמת הקול המוקלט, מה שמספק צליל איכותי וטוב וללא דיסטורשן [צלילים צורמים, עיוות בקול הנגרם בד”כ מצליל גבוה ממה שהמיקרופון יכול להתמודד איתו].
מימין למחוון השמע שבו בחרנו את פריסת המיקרופונים המקליטים, נוכל לראות את מחוון הדציבלים [0db].
ברירת המחדל היא 0, אך תוכלו להפחית את הערכים לכיוון המינוס, כדי להחליש את עוצמת הצליל ולמנוע דיסטורשן, כמו למשל – צילום בהופעה או במקום עם מערכת הגברה וכו’ או לכיוון הפלוס בכדי להגביר צליל שקט כמו למשל אנשים שמדברים שקט מדי (א – כי ככה הם, ב – כי המקום בו אתם מסריטים לא מאפשר לדבר בקול גבוה יותר).

שימו לב למחוון הדציבלים

מחוון הדציבלים, נותן לנו חיווי, מידע, בזמן אמת, של עצמת הצליל המוקלט.
צלילים גבוהים מדי או נמוכים מדי עשויים לפגוע בחוויית הצפייה שלנו בסרטון המוגמר ולכן חשוב כי נשים לב לאורך ההסרטה, לעוצמת הקול שמציג המחוון.
אמנם צלילים מעט נמוכים ניתן להגביר לאחר מכן בעריכה, אך צלילים גבוהים מדי לא נוכל לתקן, ולכן שימו לב: אם החיווי מגיע עד לקצה – סימן שעוצמת הקול גבוהה מדי והתוצאה – דיסטורשן.
אם תוכלו, בצעו טסט – הסרטת ניסיון – לפני תחילת ההסרטה האמיתית, ובכל אופן, היו ערניים למחוון עוצמת הצליל ובצעו התאמות תוך כדי ההסרטה במידת הצורך.

כתיבת תגובה